Rondreis California met 2 kleine kinderen Door Jeroen & Donja

Onze route: Los Angeles - Visalia - Sequoia and Kings NP - Yosemite - Monterey/Carmel - San Simeon - Santa Barbara - LA. Voor ouders met jonge kinderen hebben we een aantal tips, die we graag willen delen:

• Onze grootste uitzoekpunt vooraf: autostoeltjes! Die kun je niet huren bij Cruise America, maar er staan bij het afhaalstation soms wel autostoeltjes die andere reizigers hebben achtergelaten. Daar kun je dus op gokken. Zelf hadden we voor onze reis online autostoeltjes besteld bij de Walmart en die laten afleveren bij Cruise America (versturen onder vermelding van ordernummer en vervolgens Cruise America een seintje gegeven dat ze bezorgd zouden worden). Die stonden dus al klaar toen we de camper kwamen ophalen. Het autostoeltje van de jongste (Cosco Scenera Next) hebben we mee teruggenomen in het vliegtuig, zodat hij rustig en vertrouwd kon zitten en lekker kon slapen. Het autostoeltje moesten we vooraf reserveren bij KLM (eis van KLM is 42 cm breed, stoeltje was iets breder maar hij paste prima tussen de armleuningen). Bij thuiskomst hebben we hem verkocht op Marktplaats. Het stoeltje van de oudste (Finale 2-in-1 booster car seat) hebben we bij Cruise America achtergelaten. Beide Cosco stoeltjes zitten in de prijsrange van 50-60 doller per stuk en zijn prima te bevestigen in de Cruise America campers.

• Wij hebben goede ervaringen met MidWillShuttle. Relatief betaalbaar en een van de weinige shuttles die ook kinderautostoeltjes heeft. Gebruik van autostoeltje is verplicht in Californië, ook in taxi's. We hebben 3x gebruikt gemaakt van deze shuttle service, van vliegveld naar onze Airbnb, van Airbnb naar Cruise America en van Cruise America naar ons hotel naast het vliegveld.

• Voor de eerste drie nachten hadden we een Airbnb vlakbij het strand van Santa Monica. Fijne plek om bij te komen van de jetlag.

• Voor de eerste nacht in de camper hebben we een camping in Los Angeles geboekt (Golden Shore), relatief dichtbij de camperverhuurder.

• We hadden online boodschappen besteld bij de Walmart, selecteer hiervoor de optie 'Pickup' en selecteer een van de Walmarts in de buurt van je camperverhuurder. Na het ophalen van de camper zijn we doorgereden naar de Walmart, daar hebben ze speciale 'pickup' parkeerplaatsen. Wanneer je via Walmart app of website aangeeft dat je er bent, komen ze de boodschappen brengen. Super handig vonden wij, omdat we niet met de kleine kids de giga winkel door hoefden op een toch al lange dag.

• Voeg een stoffer (of bezem) en blik toe aan je boodschappenlijstje.

• Bij de Ikea hebben we een standaard kinderstoel (Antilop) gekocht, die hebben we super veel gebruikt. Zowel in de camper als buiten op de campings. Hij past in het gangpad van de camper (wij hadden een 25 ft camper), en 's avonds legden we hem onder het tafeltje (of lieten hem buiten staan).

• De nationale parken zijn geweldig! Wij hadden campings in het park zelf, ideaal. Die campings moet je ver van te voren reserveren, en zijn heel snel volgeboekt. Wij stonden op Lodgepole Campground in Sequoia and Kings NP, Wawona campground en Upper Pines campground in Yosemite. Vanaf de campings zijn er verschillende wandelroutes en gingen er gratis shuttle bussen. In Sequoia waren we 's ochtends de enige in de shuttle bus, in Yosemite hebben we geen shuttle bus gepakt want die waren overvol.

• Wij hadden een Nomad eSIM (data only, 20GB voor ongeveer 30 USD) mee om te kunnen internetten. Via een hotspot konden we er allebei gebruik van maken.

• Wij hadden een betaalkaart van Wise mee; die heeft een hele gunstige conversie en we konden er overal probleemloos mee betalen. Je moet er van te voren geld op zetten. Ze hebben een digitale betaalkaart (voor op je telefoon) of een fysieke kaart (kost eenmalig zo'n 7 euro)

• Offline kaarten op je telefoon zijn handig, omdat je niet overal bereik hebt.

• In Amerika zijn veel (openbare) speeltuinen te vinden, zoals KidsWorld in Santa Barbara of de Dennis de Menace playground in Monterey.

• De jongste heeft in een Deryan tentje geslapen. De Baby Luxe variant past goed. Een voorbeeld Deryan tentje staat ook bij de 25 ft camper die Tioga Tours in Zwolle heeft staan (aanrader om te bekijken! Leuk voor de voorpret en goede voorbereiding voor de kids).

• Neem een USB autolader mee (12V sigarettenaansteker). De Cruise America camper heeft hiervoor 2 aansluitingen. Hiermee kun je altijd je telefoon etc. opladen. De camper heeft ook USB-aansluitingen in de keuken, maar deze functioneren niet als de camper niet is aangesloten op 110V (hook-up of via generator).

• De Cruise America camper is voorzien van een AUX-in aansluiting (3.5mm audiojack). Ideaal om muziek te luisteren vanaf je mobiel of tablet. Neem hiervoor een geschikte kabel mee.

• Als je nog plek hebt in je bagage, neem wat extra eigen luiers mee... wij hebben meerdere keren ongelukjes gehad met de US huismerkluiers, die leken zo lek als een mandje ;) En mocht je melkpoeder gebruiken, neem een extra bus mee, want in Amerika kost 1 bus 30 dollar. Waterkokers zijn we niet tegengekomen, wij hadden een klein thermosflesje mee waar we 's avonds heet water in deden, waarmee we 's nachts een fles konden maken op de plekken waar we geen stroom hadden (als je wel stroom hebt dan kun je melk in de magnetron opwarmen).

Wij kijken terug op een onvergetelijk avontuur!

Heb je verder nog vragen? Laat het ons gerust weten!